woensdag 19 oktober 2011
Éis primair onderwijs en inspireer het bedrijfsleven …
Het kost wat, echter leraren in voortgezet onderwijs doen hun best. Helaas laat school-management het afweten wat betreft toezicht op instroom-niveau. Leiding dient veel actiever samenspel te bieden met het maatschappelijk midden zoals organisaties als Kind in de knel. Wij koersen al langer op kwaliteits-verbetering van basis onderwijs en verdienen (nog) niet de waardering die eerwaarde en fouten makende CvB’s vangen.
Innovatie 2.0 vanuit het voortgezet onderwijs
Jongens met traditionele gezinsachtergronden vallen in hun ontwikkeling soms terug en vechten zich veelal op zig-zag manier naar kwalificatie die voor hen werkt. Geslaagde ondernemers in zakenleven en wetenschap kunnen veelal terugzien op bovenklasse meesters die hen vanaf groep vijf basisschool hebben opgewerkt en naar hoger niveau getild. In groep acht hebben dergelijke leerlingen motivaties en levenswijsheden die geleiden naar top. Mijn brabantse liberale hoofdonderwijzer meester Grindsven trok tijd uit voor de beste leerlingen, wilde dat zij ingenieur werden alvorens in politiek te gaan en organiseerde speciaal onderwijs bij de paters Fransiscanen voor de sommigen voor wie hij géen tijd had. Als zoon van een timmerman in een machine-fabriek had ik daar baat bij. Exact denken op pabo's daarentegen is vandaag de dag een puinhoop, merk dat aan zoon. Vroegtijdige aandacht en overleg over keuze van de leerling in brugklas vraagt een vader-docent plus vader-docent samenspel. Dit kost meer fantasie en samen vooruitzien… Overigens kan ook een vrouwelijke docent vaderen, laten we dat niet vergeten.
Omgaan met bezuinigingen
Verhogen van positieve inzet van voortgezet onderwijs medewerkers middels professioneel belasten van docenten en automatiseren van ondersteunende overhead processen is deugd. Toch is te leren van Mark Rutte cum suïs: repressie en kort houden van ánderen brengt vérder dan pósitieve aktie. Sport maken van met vinger wijzen naar de vele tekortkomingen in toeleverende basisscholen, het zitten bóven op situaties van traditionele scholen in krimp-dorpen met name dubbele klassen. Commando opbrengen, direct zijn en met sprékende cijfers hard maken is voor leidinggevende voortgezet onderwijs moeilijker dan met omhaal van woorden kool sparen en met gemanipuleerde cito-gegevens geit afdoen …
Vroegtijdige aandacht en overleg over keuze van de leerling in brugklas vraagt een vader-docent plus vader-docent samenspel. Dit kost meer fantasie en samen vooruitzien …
Overigens laat het acht uur journaal vanavond zien dat overheden kansen dienen te organiseren voor de opgeleide jongeren. In traditioneel volks bestuurde landen als spanje en griekenland is de brug naar succes té smal. Slechts een enkele Griek is in beeld met werk aan TU Delft. Voor de bovenbouw dienen overhead-krachten bedrijfs-leidinggevenden te wijzen op ontwikkelde toekomst-potenties in afgestudeerden. Docenten kunnen leermeesters motiveren de innovatieve paden op te gaan die de school heeft voorbereid. Verbéteren van het instroomniveau, aansluiten op de groene krachten in bedrijfsleven. Eerst en voor alles ánderen aan het werk zetten:
- Verhoog de toekomstkansen van jongens én
- Hou het primaire proces haalbaar met beschikbare middelen,
dus dit is onvermijdelijke de weg die wij moeten gaan voor verzekeren van aarzelend herstel uit sociaal-economische crisis …
- - - - - Doorgestuurd bericht - - - - -
Van: Bert Kerkhof
Aan: Brant Visser
Datum: 20 oktober 2011
Onderwerp: Zware bezuinigingstaakstelling en kans verbeteren eindkwalificatie van mijn zoon
Voor de zomervakantie spraken wij af dat de ouders aan het begin van dit schooljaar zouden uitgenodigd voor een info-bijeenkomst. Stel vast dat voor het Stellingwerfcollege dit niet is gebeurd, toch zijn in deze herfstvakantie mijn gedachten bij de bezuinigingen die Mark Rutte heeft doen voorschrijven. Voor Kind in de knel organisatie is taak en tijd inspirerende woorden te vinden om leiders voortgezet onderwijs bovenop te helpen. Voor de betaalde krachten ligt de zware taak en tóch kans om eindkwalificatie van mijn zoon te gaan verbeteren. Vroegtijdige aandacht en overleg over belangstelling en keuze van de leerling in brugklas vraagt váder-docent samenspel en kost méer fantasié en samen vooruitzien. Lees méer onderwijs-ministers materiaal van …
Leiding voortgezet onderwijs kan centrale rol spelen in kwaliteitscontrole over het gehele leertraject …
- - - - - Doorgestuurd bericht - - - - -
Van: Bert Kerkhof
Aan: Directie voortgezet onderwijs college te woonplaats Vader
Cc: Brant Visser
Datum: 20 oktober 2011
Onderwerp: Zware bezuinigingstaakstelling en kans verbeteren eindkwalificatie van mijn zoon
Geachte directie,
Als vader is mij niet bevallen hoe mijn zoon de dubbele klassen van 'Obs' Veenhuizen heeft doorlopen. Voor uw informatie meldt ik aan het college dat als goede school bekend staat, hoe het Stellingwerfcollege steek laat vallen gezien de kansen die zijn vader voor hem biedt. Ik was op tijd zowel de Obs als de voortgezet onderwijs school te kontakten over het samenspel met vader dat ten behoeve van zoon nodig is. Zonodig bericht ik u over mogelijk vervolg. Intussen hierbij mijn visie over de centrale rol die leiding VO kan spelen wat betreft kwaliteitscontrole over het hele leer-traject van primair onderwijs tot en met eindkwalificatie die werkt …