vrijdag 25 maart 2011
Bird is flying high, son in the sky
Binnenkort zijn kansen voor projecten voor energie watertech sensortech life sciences en toerisme in de noordelijke nederlanden. Postbezorgen verkeer telefonie en woonrechten te Norg ondervinden frustraties, het lokaal bestuur van dorp Roden lijkt het indienen van rijpe, geschikte voorstellen te willen minimaliseren. Kennelijk heeft men fusie stadhuis te Norg nog niet verwerkt. Sharon Dijksma bepleit vanochtend een economisch steunplan voor het noorden en velen voelen daar méer voor dan voor een defensie plan. Verzoek is chicanes een maand op te schorten en een no-fly zone voor het dorp af te kondigen. Sprak vorige week met een boer aan de Schaapsdijk te Peest en hij leek het verleggen van de Eelder vliegroute naar oostelijk van Norg te accepteren, dus éen en ander hoeft het ontwikkelen van de noordelijke luchthaven niet in de weg te staan. Enkele project-voorstellen:
Stroom uit water
Zogenaamde blauwe energie, gegenereerd door osmose in de grenszone tussen zout en zoet water kan tot tien procent van de nederlandse energiebehoefte dekken. Rug chemicus Joost Veerman promoveerde 1 okt 2010, hij onderzocht het optimaliseren van blauwe energie.
Veerman bekeek hoe het reverse electro-dialyse (RED) systeem (waar zout en zoet water stroomt tussen stapels ionen-wissel-membranen) kan worden verbeterd. Met behulp van RED computer modellen heeft Veerman uitgevonden aanpassingen leiden tot hógere efficiëncy en méer kracht. Eén van de manieren waarop wij in staat zijn een beter rendement te produceren is door veranderen van de afstand tussen membranen (bron: UK independent weekly Rug) animatie met inkijk in de nieuwe energie fabriek:
Stroom uit wind
Leden van Zeekracht hebben gezamenlijk meer dan € 600.000 belegd in windmolenpark Belwind. Zij werken samen met Meewind vlak over de belgische grens. Windenergie op de noordzee kan op den duur nét zoveel energie leveren als olie in de perzische golf nu. Dat blijkt uit het in 2009 gepresenteerde masterplan Zeekracht van het Office for Metropolitan architecture.
Windenergie levert duizenden groene banen op, meer dan tien keer méer permanente werkgelegenheid dan kolencentrales. Als de noordelijke provincies inzetten op bouw van windmolenparken voor nederlandse en duitse kust kan het aantal extra groene banen oplopen tot 14.000, blijkt uit rapport Werkgelegenheidseffecten door wind en kolen in eemshaven friesland en groningen, gepubliceerd door adviesbureau Ecofys in opdracht van Greenpeace. 26 januari 2011 nam gedeputeerde Moorlag van provincie groningen het rapport in ontvangst.
Met verbeteren van investeringscondities voor windenergie zullen wij vruchten plukken van opkomende windenergie sector. Overheid dient te zorgen voor snelle én transparante procedures voor vergunningverlening van windparken en voorrang voor duurzame energie op het net, groei van windindustrie in nederland is onvermijdelijk. Europese doelstellingen verplichten nederland om in 2020 ongeveer 35 tot 40 procent van het totale stroomverbruik uit hernieuwbare bronnen op te wekken (dat is nu 4 procent en met kolencentrales komen we niet verder dan 14%). Daarnaast is met windindustrie de belangrijke klimaatdoelstellingen te halen, het maakt ons onafhankelijk van import van fossiele brandstoffen en deze industrie gaat lokale milieuverontreiniging tegen.
Vanochtend was hier een medewerker die de ruit kwam repareren (zie blog van 2 maart) en we bespraken de energie projecten. De man voelt weinig voor kernenergie en kon hem overtuigen dat in een toekomst met kern-fusie kernenergie minder riskant zal zijn dan nu. Kon hem overtuigen dat een park van windmolens ver uit de kust ten noorden van de wadden-eilanden het juiste alternatief is als fossiele brandstoffen opraken. Duurzame energieprojecten voor het noorden leveren 14.000 banen op, plus geven minder SO2 in de lucht, plus maken de Europese subsidies bereikbaar, wat kolencentrales niét doen.
Natuurlijke en begaanbare infrastructuur
Een 360 graden foto van zomaar een kruispunt in drenthe. Over de getoonde wegen: De Voorsteweg te Norg dient in de winter elke dag berijdbaar te zijn, auto's moeten geen schade van de wegen ondervinden én de wegen moeten passen in de natuur. Alternatief voor het thans gestorte puin is het éen meter diep uitgraven van leem en vervangen door zand. Eerder gebeurde dit voor de Roeghoornseweg.
Sprak iemand van het kerspel uit Peest, volgens hem kan een paard op de Roeghoornseweg zelfs in galop. Profiel met aan weerszijden van de weg goten zorgt bovendien dat geen water op de weg blijft staan. Daarmee worden álle doelstellingen voor een groot deel behaald. Het verbeteren van de Voorste- en Roeghoornseweg houdt Norg bereikbaar voor ambulance verkeer ook wanneer brand (zoals de Vluchtheuvel) het doorgaand verkeer op Donderseweg belemmert. Uitgraven en zand storten zoals gebeurt op de Molenveenweg (voor de Gomos voetbal accomodatie) is een investering voor vele jaren en typisch een project voor crisistijd om werkgelegenheid te genereren, buren zijn het eens.
Verbeteren digitale basis kaarten
Vanochtend was gesprek met een medewerker van een automatiseringsbedrijf uit friesland over digitaliseren van gebieden om tom-tom basisgegevens beter kloppend maken. Verbeteren van navigatie gegevens vergroot de noodzakelijke bereikbaarheid van industrieterreinen. De huidige beschikbare gegevens zijn meer dan 10 jaar oud en destijds slordig ingeplot.
Voor mijn zoon woensdag en het weekend
Je weet hoe ik me voel…