dinsdag 2 november 2010
Ongeloof in seks voor het huwelijk
Een 24-jarige vrouw heeft zich maandag tijdens zitting van de Commissie gelijke behandeling beklaagd dat een zaandamse evangelische basisschool haar heeft afgewezen als gymjuf omdat zij ongehuwd samen met haar vriend op wereldreis is geweest. Kind in de knel pleit voor geloven met verstand.
De directeur van de school kent de sollicitante goed en bovendien het gezin waartoe ze behoort. Ze is een oud-leerlinge van hem, aanvankelijk leek de benoeming in kannen en kruiken. Na een telefoongesprek dat vooral ging over de vakantie die ze maakte, volgde een gesprek met de sollicitatiecommissie met als uitkomst een afwijzing. De vrouw vertelde voor de Commissie verbaasd te zijn dat de school niet het samen reizen noemt als motivering voor de afwijzing maar haar opstelling ten opzicht van het evangelisch geloof. De school twijfelt of de afgewezen sollicitante achter het geloof van de school staat en of zij in staat is dit uit te dragen.
Enkel feit geen geldige reden
Het zoeken van de school naar haar eigen motief in de geloofswereld zelf, heeft te maken met regels: een enkel feit zoals een samen doorgebrachte vakantie is geen reden voor afwijzing bij sollicitatie. Voor een bijzondere school is belangrijk zich te presenteren met een helder geloof. De sollicitatiecommissie moet van mening zijn dat de aangewezen sollicitante tijdens lessen het geloof niet kan overbrengen en uitdragen. De Raad van state stelde mei vorig jaar de voorwaarde dat confessionele onderwijsinstellingen hun geloof consistent en consequent in de praktijk brengen teneinde van hun personeel loyaliteit te mogen verlangen.
Volgens de school zou de vrouw seks voor het huwelijk niet als strijdig met haar evangelische achtergrond beschouwen. De vrouw brengt naar voren dat haar visie op seks voor het huwelijk niet tijdens het sollicitatiegesprek aan de orde is gekomen: „De gestelde vraag over het samen reizen met mijn vriend was: Hoe heb je dat gedaan met slapen? Mijn antwoord hierop is dat we kamers deelden. Over een visie op seks voor het huwelijk is tijdens het sollicitatiegesprek niet gesproken.” Volgens de school is slapen op éen kamer niet het enkele feit, de directeur beweert dat de vrouw weinig belang hecht aan aansluiting bij een kerk. De vrouw ontkent dit.
De Commissie vroeg tijdens de zitting uitleg waarom het noodzakelijk is dat een gymdocente een evangelische achtergrond heeft. Daarop antwoordde de directeur dat haar achtergrond de paraplu is waar alles onder valt, zij draagt automatisch bepaalde waarden en normen over. Een docent moet op alle momenten aanspreekbaar kunnen zijn op wie je bent. In de ogen van de school ziet de vrouw god niet als god van rechtvaardigheid en oordeel. De vrouw zegt god te zien als een god van liefde en wel degelijk ook van rechtvaardigheid: „Ik heb de nadruk gelegd op liefde, voor mij ligt de essentie van het geloof in onze verlossing (..) Als dit in de ogen van de school als eenzijdig wordt gezien hadden zij mij hierop mogen en wellicht moeten doorvragen.”
Ongehuwd samenwonen
De aangewezen sollicitante gaf tijdens de zitting aan dat een van de leden van de sollicitatiecommissie zelf ongehuwd samenwoont. Nadat de Commissie voor gelijke behandeling de schooldirecteur daarop bevroeg, gaf hij aan dat dit inderdaad het geval is. Hij is niet op het samenwonen van de medewerker aanspreekbaar, hij moet hierover eerst nadere informatie gaan inwinnen hoe daarmee te handelen, overigens heeft hij al wél met die collega gepraat. Bovendien laat de school kinderen toe waarvan de ouders ongehuwd samenwonen, dit zou volgens de directeur sporadisch voorkomen.
Bedreiging voor consistentie van een school
Wanneer een gymdocente die evangelisch is grootgebracht niet geschikt zou zijn als gymjuf op zo'n school, kan men zich afvragen of het geloof wel voldoende stabiele kwaliteiten heeft. Sinds 2009 is Schatrijk aangesloten bij stichting Agora, die als doel heeft katholieke en protestants-christelijke basisscholen op te richten en in stand te houden. Schatrijk is onder Agora de enige evangelische school. De directeur meent dat het van groot belang is de eenzijdige geloofsopvatting te bewaren en koesteren. De advocaat van de school tijdens de zitting: „Als deze gemeenschappelijke basis er niet is, wordt het onmogelijk Schatrijk als evangelische school overeind te houden.” De directeur vindt de hele situatie bijzonder vervelend, hij beklemtoont: „Maar we hebben naar eer en geweten gehandeld en zijn daarin consistent geweest.” Het hoort bij de evangelisch-patriarchale cultuur met meer klémtoon te spreken naarmate de uitdrager het vervelend vindt.
In een emotioneel slotbetoog geeft de 24-jarige vrouw aan hoe moeilijk zij het met de afwijzing heeft, terwijl haar trouwjurk al in de kast hangt. „Voel als veroordeelde en heb een stempel gekregen niet goed genoeg te zijn op deze school te kunnen werken.” Ook haar meegekomen vader heeft grote moeite met de opstelling van de school: „We praten over het evangelie, dat is een goede boodschap. Wat mijn dochter kreeg was geen goede boodschap, mijn god zou dit zo niet doen.”
Probeer uit wie bij je past
De redactie van Kindindeknel meent:
- Door daten alvorens kiezen voor elkaar leer je anderen kennen. Je laten uithuwelijken door de omgeving is uit den boze.
- Op elkaar aangewezen zijn tijdens wereldreis leert partners geschikt te zijn voor het avontuur van samenwonen.
- Een periode van samenwonen is een toets of partners voldoende bij elkaar passen om ouders te worden, nakomelingen groot te brengen.
Wetenschappelijk onderzoek leert dat ouders die voor het huwelijk het bed deelden, minder ruzie maken. Dit geeft het goede voorbeeld voor de kinderen die het later als ouders opvolgen. Voor grootbrengen dienen partners de gehele jeugd béiden liefhebbend ouder te zijn. Verstandige mensen kiezen daartoe hun partner zorgvuldig en stapsgewijze alvorens geboorte te doen. Daarentegen leidt vermijden van seks voor een huwelijk tot uitgeblust huwelijks bestaan of openlijke ruzie en/of uit elkaar gaan en is daarom gevaarlijk voor het leven; geloven in seks vermijden heeft onvoldoende overlevingskansen.
Arbeidsparticipatie van de vrouw
De repressie van de ouderling op sollicitante heeft het voortijdig hangen van een trouwjurk in de kast tot gevolg, waardoor de fase van samen -wonen en -werken alvorens geboorte te doen, verloren dreigt te gaan. Zonde.
Aids
Er is een kerk die consequent anti-conceptie afwijst waardoor zwakkeren onder kerkgangers kampen met gezinnen die groter zijn dan hun lief is, met armoede als gevolg dus verminderde kansen voor kinderen die het treft met name in dure tienerjaren. Het uitdragen van het kerks idee dat anti-conceptie slecht zou zijn, geeft bovendien te lijden doordat het aids zaait in arme landen. Dus aansluiting bij de kerk is op zichzelf geen maatstaf voor consistentie van een geloof. Indien stichting Agora verder wil gaan met een evangelische poot, past het haar met gymnastische energie toe te zien op kwaliteit.
Écht debat
Teloorgang van kerk heeft het gevolg dat evangelisch gedrag steeds minder onderwerp is van échte discussie. Jammer, want bijzonder onderwijs is vergeleken met openbaar beslist niet slecht, al met al. Ik schrijf dit vanwege goede ervaringen in mijn jeugd op basisschool Jan de Doper in Hoograven (Utrecht). Het is de moeite waard de vinger te leggen op grote geloofsfouten. |
|
Ongepast
Het Nexus instituut verhaalt in haar nieuwste boek van het cultiveren van geestelijke leegte door gecorrumpeerde elites. Een carrière directeur van een schoolbestuur dat wetenschap en volwassen kwaliteiten voor menselijk milieu over het hoofd zag, kon daardoor niet consequent 19e eeuwse plattelandsgebruiken handhaven. Dat de directie desondanks ruimte ontneemt aan een lid van de gemeenschap met een ontwikkelde beleving, komt vorming op de school niet ten goede en is dus bepaaldelijk ongepast.
De commissie doet uitspraak vòor 31 dec aanstaande.
Lees verder …
Erfocentrum gunt SP-kamerlid Nine Kooiman De Gekroonde Giraffe voor uitgestoken nek.
Rob Riemen's boek De eeuwige terugkeer van het fascisme schetst geschiedenis en houdt de nederlandse samenleving een spiegel voor. De hedendaagse teloorgang van maatschappelijk kapitaal moet namelijk niet vergeleken worden met waar het twintigste-eeuwse fascisme op is uitgelopen maar met hoe dit begon. Het fenomeen is niets anders dan de logische consequentie van politieke partijen die hun eigen gedachtegoed verloochenen, gemakzuchtige universiteiten die onvoldoende onderhoud plegen voor het europees humane beschavingsideaal, de geldingsdrang in het bijzonder onderwijs en een omroep die liever buikspreker is dan een kritische spiegel voor het volk: Een maatschappij waar wij allen verantwoordelijk voor zijn.
Uitgeverij Atlas: ISBN 978 90 4501 8560.
Labels: Jongerenrecht, Repressie