zondag 8 februari 2009
Crossmediale plaats van kind in de knel web binnen de journalistiek over gelijkwaardig ouderschap
Enkele mensen hebben belangstelling voor de plaats die de kind in de knel organisatie heeft binnen de multimediale markt voor journalistiek van- en over gelijkwaardig ouderschap.
Kenmerkend voor de tijd waarin we leven, denken veel mensen aan zichzelf en niet aan hun naasten. Interesse voor gescheiden kinderen en hun ouders komt van henzelf en minder van anderen. Hoewel het gelijkwaardig ouderschap voor iedere ouder van belang is, treft scheiding slechts éen op de drie ouderparen. In het verleden werd op scholen hieraan in het algemeen weinig aandacht gegeven. Gevolg is informatie achterstand juist op die momenten waarop het gelijkwaardig ouderschap voor ouders wordt getest: wanneer zij in een scheiding verzeild raken. Dit vraagt om tijdige en additionele educatie en informatie voorziening afgestemd op een beperkte doelgroep.
De veranderingen in het leven na scheiding raken diep voor hen die het betreft. Het leren om problemen na een scheiding te boven te komen, beslaat verschillende fasen gedurende een aantal jaren. Elke fase kent zijn eigen informatie behoeften. Daarbij komt dat elk jaar weer een nieuw cohort gescheiden kinderen en ouders voortbrengt. Wanneer het éne gezin het proces van scheiding te boven is gekomen, moeten andere gezinnen nog beginnen. Verschillende lagen in de maatschappij zijn gevoelig voor verschillende vormen van communicatie. Kind in de knel organisatie bedient alle milieu's, van André Hazes publiek tot ouders met een professioneel wetgevende praktijk.
Bij elkaar betekent dit, dat alle soorten informatie op ieder moment gevonden moet kunnen worden. Traditionele media zoals kranten, tijdschriften en televisie zijn gericht op nieuws-voorziening, waarbij waan van de dag de overhand heeft. Kenmerkend voor distributie van kranten is dat ze na éen dag worden weggegooid. Hooguit bij bibliotheken blijft in een achteraf kast wel eens een stapel een jaar liggen.
Technische ontwikkeling
Kind in de knel bestaat al vele jaren, de kind in de knel web redactie ontstond in 2004. Pionier publicist Joep Zander startte reeds in 1996 met een opname van een radio programma op een computer. Een sterk punt van internet informatievoorziening is de voortdurende stroom van actuele marketing informatie per artikel. Dit gaat dag en nacht door. Veel en verschillende gegevens zijn bekend van de bezoekers. Helaas vaak oppervlakkig, zodat aanvullend werk nodig is ter duiding van het materiaal.
Traditionele blog systemen zoals Wordpress geven net als papieren media priorioriteit aan nieuws en minder aan toegankelijkheid van artikelen ouder dan een maand. Dit komt tot uiting in de opzoekbaarheid, de aanklikbaarheid van de artikelen door middel van de linkerkolom en vooral in de distributie van zogenoemde 'pagerank' over pagina's. Met traditionele systemen hebben slechts nieuwe pagina's prioriteit bij zoekmachines. Voor informatie voorziening ten behoeve van gelijkwaardig ouderschap is dit niet wenselijk. Daarom heeft kind in de knel aanvullend techniek ontwikkeld, waarmee grote aantallen artikelen onder een hoge pagerank vallen. Nieuwe artikelen beginnen zonder pagerank en klimmen snel naar niveau éen, waar zij voldoende opzoekbaar zijn.
Google pagerank | Aantal artikelen |
geen rank | 09 |
rank 1 | 44 |
rank 2 | 16 |
rank 3 | 07 |
rank 4 | 02 | Totaal | 78 |
Uitzending gemist
In samenwerking met de nederlandse omroep en Utrecht kreeg kind in de knel 'Uitzending gemist' voor elkaar. Documentaires en aandacht voor gelijkwaardig ouderschap bleven sinds 2004 'online' in nieuwsrubrieken. Het rubriceren van de uitzendingen en het voorzien van samenvattende informatie en commentaar is werk voor kind in de knel. Weinig andere burgerbewegingen kennen deze vorm van samenwerking met de omroep. Op dit gebied is expertise opgebouwd. Diensten zoals Uitzending gemist zijn van nergens anders bekend en mogelijk reden waarom gelijkwaardig ouderschap informatie in Nederland binnen Europa een hoog peil heeft.
België
Overigens is men in België op gebied van gelijkwaardig ouderschap decennia vooruit vergeleken met Nederland. Uitzending gemist ken men in België niet. Kennelijk spelen niet alleen de informatievoorziening maar meerdere aspecten mee voor een succesvolle samenleving. Duitsland is sterk met kritiek op jeugdgevangenissen.
Beleidsontwikkeling
Voor belangen- en politieke organisaties schept dit mogelijkheden na te gaan welke probleeem oplossende visies gehoor vinden. Immers, de wetenschappelijke benadering die kind in de knel aan de dag legt, bijvoorbeeld in analyses over de armoede met vaderloze kinderen in Nederland en het groeiend aantal kinderen geboren buiten het huwelijk zijn niet vanzelfsprekend populair. Vaak moet een visie uitgewerkt worden met het werkzame instrumenten, voordat een boodschap gehoor vindt. wordt vervolgd
Aantallen bezoekers
Kind in de knel organisatie is in de loop van jaren gestaag gegroeid. Het aantal bezoekers aan het web is meestal met de winterdag hoger dan 's zomers. Op doordeweekse dagen is meer aanloop dan in het weekend. Over het algemeen leest men tussen 7 en 24 uur. Wanhopige vaders zoeken ook 's nachts naar oplossingen voor het verdriet van hun kinderen. Dit stelt bijzondere eisen aan de server organisatie, die 's nachts voldoende bandbreedte dient te bieden. Wekelijks doen ongeveer 900 bezoekers het web van de kind in de knel aan en lezen zo'n 1500 pagina's.
Aantal bezoekers per maand de afgelopen vijf jaar: